En forbipasserende på 57th Street ser en musiker stige ud af en taxa og spørger: “Hvordan kommer man til Carnegie Hall?” Uden tøven svarer musikeren: “Øvning, øvning, øvning.”
Man siger, at for at blive rigtigt god til noget (fx klaver), skal man øve sig mindst 10.000 timer.
Det er ikke sikkert, at det lige gælder for dig at du skal øve 10.000 timer. Det afhænger af mange faktorer, såsom kvaliteten af øvelsen, dit naturlige talent og andre individuelle forskelle.
Men lad os alligevel lege med tallene, og se hvor lang tid det ville tage at nå de 10.000 timer ved forskellige øvetider.
Hvis vi forudsætter at man kan øve 333 dage om året, hvor lang tid tager det så, hvis man øver 10 timer hver dag? 5 timer hver dag? 2 timer hver dag. 1 time hver dag? 30 minutter hver dag? 15 minutter hver dag?
Forudsætninger:
333 øvedage om året (ca. 91% af året).
10.000 timer som mål.
Beregning og tabel:
Timer per dag | Dage for 10.000 timer | År for 10.000 timer |
10 timer | 1.000 dage | 3 år |
5 timer | 2.000 dage | 6 år |
2 timer | 5.000 dage | 15 år |
1 time | 10.000 dage | 30 år |
30 minutter | 20.000 dage | 60 år |
15 minutter | 40.000 dage | 120 år |
Konklusion:
Som du kan se, vil det tage mange år at nå 10.000 timer, selv ved at øve et par timer om dagen. Det vigtigste er at finde en øveplan, der passer til din livsstil og dine mål, og at have tålmodighed og vedholdenhed.
Her er nogle effektive øveteknikker, der kan hjælpe dig med at forbedre dit klaverspil:
1. Slow Practice:
2. Divide and Conquer:
3. Metronome:
4. Hand Independence:
5. Sight-Reading:
6. Ear Training:
7. Record Yourself:
8. Take Breaks:
9. Find a Mentor:
For virkeligt at fordybe sig i noget, skal man have tid. I vores moderne flimmersamfund og zapperkultur bliver vores opmærksomhed hele tiden afbrudt.
Professor i psykologi Gloria Mark, har målt at vores koncentrationsevne er faldet fra 3 minutter (180 sekunder) til 47 sekunder over de seneste 20 år.
En måde at styre sin tid på, kan være at sætte en afmålt tid af til koncentration.
Pomodoro-teknikken deler tiden i 25 minutters arbejde og 5 minutters pause. 1 Pomodoro er altså 30 minutter. Man kan gentage processen flere gange. Det er en effektiv måde at styre fordybelse på.
Pomodoro betyder "tomat" på italiensk og hentyder til et minut-ur af form som en tomat 🍅.
De 5 minutters hjerne-pause giver bedre koncentration.
Læs om Pomodoro-teknikken
Den tyske hjerneforsker Marlene Bönstrup har fundet ud af, at den nye viden klæber sig fast i de små pauser mellem øvningen. Små bitte pauser på få sekunder, hvor man måske lukker øjnene undervejs i tilegnelsen af ny viden, kan sætte gang i klæbehjernen.
Hold dine negle tilpas korte. De må ikke "klikke" på tangenterne.
Vær god ved dine hænder. Hold hænderne rene og varme - også for at holde klaviaturet rent. Smør dine hænder ind i en god creme, så huden er blød og smidig.
Varm op med kromatisk skala over hele klaviaturet op og ned. Alle dur- og molskalaer over 4 oktaver. Så starter arbejdet med Sightreading og indøvning af nye stykker.
Kvintcirklen er et genialt redskab til at holde styr på og forstå sammenhængen mellem tonearter, skalaer og akkorder. Den viste kvintcirkel er ikke korrekt, men smukt lavet.
Billedet af kvintcirklen har jeg lånt fra Piano with Robyn
Se Robyns kanal på YouTube - youtube.com/@pianowithrobyn
Jeg er ikke pianist. Jeg har ikke en masse tid til øvning, og jeg har ikke ambitioner om at spille på et professionelt niveau. Jeg vil heller ikke kalde mig musiker, selvom jeg har spillet i mange år.
Men jeg elsker mit klaver. Hver dag glæder jeg mig til de 25 minutter, hvor jeg sidder foran det og øver – ét Pomodoro-interval ad gangen. Jeg har fundet ud af, at den lille enhed af tid virker for mig. Ikke for lang tid, så jeg mister koncentrationen. Ikke for kort tid, så jeg ikke når at komme ordentligt ind i øvningen.
Jeg spiller på et Roland LX708, et digitalpiano, som giver mig meget af den samme følelse, som et akustisk klaver ville. Det fylder ikke hele stuen som et flygel, men lyden er stadig smuk og levende – især med hovedtelefoner på, når jeg er alene om det.
Mine øvningstimer er ikke perfektionisme. De er for at finde glæden i musikken, for at have tid til at opdage nye stykker og for at udvikle mig i mit eget tempo. Jeg øver ofte bare et par takter, gentager dem langsomt, eller spiller et stykke, jeg holder af, og lader mig selv blive fanget af musikken.
Og så øver jeg hver eneste dag at spille salmer og højskolesange direkte fra noderne. Altså Prima Vista eller Sightreading.
Det vigtigste for mig er, at jeg glæder mig. 25 minutter om dagen kan virke som lidt, men når det er noget, man gør hver dag, bliver det til en vane, og pludselig har man spillet sig igennem et helt stykke musik.
Jeg er stadig amatør, og jeg har ikke ambitioner om at blive en professionel. Jeg øver, fordi jeg elsker det, og jeg tror, det er det, der gør, at jeg altid vender tilbage.
| Tim Bregning | 25481848 | tim@bregning.dk |